بعد از سال ها بلاتكلیفی هزاران دستگاه در گمرك
مانع تازه در ترخیص کامیون های وارداتی
شاپ: بنا بر اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط پس از ترخیص کشنده های وارداتی لغو شده است. در صورت اجرا، باتوجه به شرایطی که برای تعیین تکلیف و ترخیص کشنده ها وجود دارد، احتمالاً تعداد قابل توجهی از آنها، پس از مدت ها بلاتکلیفی، متروکه خواهد شد.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، طبق مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ بمنظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون های حداکثر سه سال کارکرده برقرار شد و حدود دو سال پیش بود که شرایط واردات این کامیون ها تعیین و از طرف وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ گردید. اما در جریان اجرای این مصوبه، موانع و چالش های بسیاری بین دستگاه های ذیربط وجود داشت و همچون آن انتقادات وزیر وقت راه و شهرسازی به دپوی کامیون ها در گمرک بود، در صورتیکه از همان زمان نیز اسقاط و صدور مجوز مربوطه مثل صدور کد رهگیری بانک جهت تائید منشاء ارز، مانع از تعیین تکلیف کشنده ها شده بود.
گمرک و راهداری برای ارائه اسقاط پس از ترخیص توافق کردند
در همین راستا در تیرماه سال گذشته، طی مکاتبه ای که بین معاونت فنی گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت گرفت، موانع پیش روی ترخیص کامیون های وارداتی که در اهم آن اسقاط قرار داشت، عنوان شد. معاون فنی وقت گمرک به قائم مقام سازمان راهداری اعلام نموده بود که در زمان شماره گذاری، وضعیت ظرفیت کامیون های وارداتی مشخص می شود و درآن زمان، در شناسنامه مالکیت و کارت خودرو، توسط ناجا درج می شود که برابری ظرفیت کامیون اسقاطی با ظرفیت کامیون وارداتی بصورت دقیق امکان پذیر است، بر این اساس پیشنهاد شد که شماره شاسی کامیونهای اسقاطی بعد از ترخیص و پیش از شماره گذاری به ناجا اعلام گردد.
همچنین اشاره شده بود به این که درصورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام گردد تا مراتب در زمان شماره گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.
طولی نکشید که سازمان راهداری در پاسخ به گمرک با پیشنهادات ارائه شده موافقت نمود که در اهم آن موکول شدن ارائه گواهی اسقاط پس از ترخیص کامیون های کشنده بود. طبق اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، قرار شد که اعلام اسقاط به گمرک بعد از ترخیص و پیش از شماره گذاری صورت گیرد و عوارض گمرکی توسط گمرک بصورت ۱۰۰ درصد دریافت و بعد از ترخیص و با بیان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده شود.
برگشت به عقب اسقاط
اما در حالی این توافق درحال اجرا بود که تازه ترین مکاتبه ای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران صورت گرفته، ارائه اسقاط پس از ترخیص را منتفی اعلام نموده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده باتوجه به اینکه برای کامیون هایی که وارد کشور شده اند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده پیش از ترخیص کامیون وارداتی ضروریست و از سویی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد می شود ترخیص کامیون های وارداتی فقط بعد از مکاتبه این ستاد در خصوص اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشنده ها تا قبل از این هم که امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شماره گذاری باتوجه به موانعی که برای اسقاط همچون افزایش سنگین هزینه آن مواجه بودند که تا حالا نیز حل و فصل نشده است.
اسقاط ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیونی هنوز ابلاغ و اجرا نشده است
بعد از مذاکرات انجام شده از سال قبل و جلساتی که در معاونت اقتصادی دولت برای ارائه راهکاری جهت تسهیل شرایط اسقاط تشکیل شد، در نهایت این پیشنهاد مطرح شده که مبلغی به عنوان عدد میانگین بجای گواهی اسقاط در نظر گرفته شود که بتوانند ترخیص شوند که این عدد بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده است. با اینحال پس از گذشت مدت ها، هنوز این پیشنهاد نهایی و ابلاغ نشده است و همچنان حدود ۵۰۰۰ کشنده، بلاتکلیف در گمرک باقی مانده است و حتی قسمتی از آنهایی که ترخیص شده اند، باتوجه به هزینه سنگین چند میلیاردی اسقاط، امکان شماره گذاری پیدا نکرده اند.
بر این اساس اگر گمرک نسبت به اجرای درخواست ستاد حمل و نقل و سوخت برای منتفی شدن ترخیص پیش از ارائه اسقاط، اقدام نماید، با توجه به این که حالا ارائه اسقاط با مانع مواجه بوده و تعیین تکلیف نشده است، ماندگاری این کشنده ها پس از چند سال در گمرک و عدم ترخیص، به متروکه شدن آنها و واگذاری به سازمان اموال تملیکی منتهی خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب