مدیركل ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری اعلام كرد

ممنوع الورود شدن کامیون های ایرانی به اروپا در صورت عدم نوسازی

ممنوع الورود شدن کامیون های ایرانی به اروپا در صورت عدم نوسازی

به گزارش شاپ مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام نمود: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکنست برای ورود کامیون داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد نماییم و اکنون کامیون داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل و نقل بین المللی هستند.



جواد هدایتی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، قسمتی از آن به ناوگانی که با اروپایی ها در ارتباط هستند بر می گردد که عمدتاً کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خط های تولید از این طریق تامین می شود و ضرورت جدی تری دارد چونکه کشورهای اروپایی باتوجه به حساسیت هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهمست که ناوگانی که به کشورشان وارد می شود، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر کامیون های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکنست که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپایی ها هم اکنون از این استانداردها نیز عبور کرده اند و درحال نوسازی ناوگان خود با خودرو های برقی هستند و به تدریج می خواهند در امتداد حمل و نقل سبز خودرهای سوختی را حذف نمایند بدین سبب اگر نتوانیم شرایط آنها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین نماییم اساسا ناتوگان ما نمی تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده نمائیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: نکته مهم دیگر دراین زمینه این است که حمل و نقل جزو بخش های هزینه بر تجارت است بدین سبب وقتی برای ناوگانی هزینه می شود باید بتوان با با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقی تر شود.

ناکامی کامیون داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی

هدایتی اظهار داشت: بعنوان مثال در موافقت نامه ای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیون های یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال شود اما باتوجه به کمبودهایی که دراین زمینه داریم این محصولات با کامیون های روسی و آذربایجانی حمل می شود که از فناوری روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتی تر هستند چونکه قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. بدین سبب روش و چگونگی نوسازی ناوگان نیز بسیار مهمست و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیون دار قرار داد.

نوسازی گرانتر و مشکل تر ناوگان در ایران

وی اعلام نمود: هم اکنون برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا می آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰ هزار دلار می خرند که اگر آنرا با دلار ۲۵ هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه نماییم حدود دو میلیارد تومان می شود. این در حالیست که با سه برابر این قیمت می توان در ایران کامیون خرید.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: از طرف دیگر کامیون دار ترک همه ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمی کند و نهایتاً ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا می پردازد و بقیه آنرا با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین بصورت قسطی پرداخت می کند در صورتیکه در ایران چنین امکانی وجود ندارد.





منبع:

1400/05/11
12:25:45
5.0 / 5
1613
تگهای خبر: استاندارد , بازار , برند , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP