بایا از ایده اولیه تا راه اندازی؛
مدیرعامل دانش پارسیان: شراكت بدون شفافیت پایدار نیست
به گزارش شاپ ابراهیم ابراهیم بای اظهار داشت: ما تامین كننده ها را شریك تجاری خودمان می دانیم و شراكت بدون شفافیت پایدار نخواهد ماند.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، ابراهیم ابراهیم بای، مدیرعامل شرکت دانش پارسیان و مؤسس شبکه ی هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات «بایا»، اظهار داشت: ما تامین کننده ها را شریک تجاری خودمان می دانیم. شراکت بدون شفافیت پایدار نخواهد بود. پس باید روشن و شفاف و با تعامل پیش برویم. این شراکت طولانی مدت خواهد بود. پس همه ی فرایندها، درآمدها، هزینه ها، امتیازبندی ها، و همه ی مواردی که در یک شراکت تجاری شکل می گیرد، باید شفاف باشد.
«بایا» چطور پدید آمد؟
۱۸ سال پیش شرکت دانش پارسیان، بعنوان شرکتی دانش بنیان تأسیس شد و از همان ابتدا بر اجرا و پشتیبانی پروژه های آی تی تمرکز کرد. در سال ۱۳۸۲ با کمک به اجرای طرح تکفا، پروژه ای در خصوص توسعه ی کاربری فناوری اطلاعات که در سال ۱۳۸۱ تصویب شده بود، سهم مهمی در حوزه آموزش مهارت های کاربری فناوری اطلاعات ایفا کرد.
آنطور که مدیرعامل این شرکت می گوید، همزمان منابع کاربری زیادی تولید و مراکز آزمون های الکترونیکی در سطح وسیع کشوری راه اندازی کردند. علاوه بر این، این شرکت پروژه های ملی زیاد در سطح کشور تا حالا اجرا کرده است. همچون اجرای پلت فرم سنجش آزمون عملی مهارت های فناوری اطلاعات کارکنان دولت، سیستم های سنجش آزمون های دانشگاه پیام نور، بورس اوراق بهادار، سامانه ی ملی مشاغل ایران، سیستم تراکنش بانکی، پرونده ی الکترونیک سلامت بخش بهداشت کشور با پوشش بیش از ۷۵ میلیون نفر از جمعیت کشور، در بخش دیگر و در همکاری با وزارت بهداشت اجرای کمپین فشار خون با پوشش ۳۰ میلیون نفری در کمتر از دو ماه و در بحث مبارزه با کرونا نیز اجرای سه مرحله ای غربالگری سلامت مبارزه با کرونا با پوشش بیش از ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور و راه اندازی امور الکترونیک بیش از ۱۲۰۰ کلینیک سرپایی و همین طور آزمایشگاه های مربوطه در سطح کشور، ثبت نام واحدهای صنفی، کارگاهی، تولیدی و خدماتی و اعلام دستورالعمل بهداشتی و اختصاص بارکد دوبُعدی کیو.آر به واحدهای مربوطه؛ و ده ها پروژه ی ملی دیگر در سطح کشور.
همچنین شرکت دانش پارسیان شرکت برتر حوزه ی تولید نرم افزار به انتخاب وزارت صمت و شرکت برتر دانش بنیان به انتخاب معاونت علمی رئیس جمهوری و دارای رتبه ی یک انفورماتیک است و بارها از طرف مشتریان و متولیان امور مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است.
از دل این تجارب و تجربه های دیگر ایده ی راه اندازی «بایا» در سال ۱۳۹۴ شکل گرفت و الان در سال ۱۳۹۹ به مرحله ی اجرائی رسیده است. ابراهیم بای در این زمینه توضیح می دهد: «خوشبختانه زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری، نیروی انسانی و زیرساخت عرضه و تقاضا در کشور وجود دارد. خصوصاً بخش فروش تجارت الکترونیکی در ایران آینده ی خوبی دارد. ما نیز تیم پرتوانی داریم. پروژه های کلان داده (بیگ دیتاهای) زیادی در کشور اجرا کرده و همچنان هم در حال اجرا هستیم. پروژه ی بایا نسبت به دیگر پروژه هایی که در دست اجراست، به لحاظ حجم فنی و پیچیدگی های کاری پایین تر ولی در حوزه ی تعداد مشتریان گسترده تر است.»
فرق بایا با دیگران
تعداد پلت فرم های خرید و فروش آنلاین کالا در ایران اندک است. شاید بنا بر این است که مدیرعامل بایا می گوید رقابت فعلاً معنادار نیست. «بازار تا اشباع شدن راه زیادی در پیش دارد. پس از بایا هم پلت فرم های دیگری باید بیایند. حجم تجارت الکترونیکی در کشور متأسفانه کم است و باتوجه به زیرساخت های مناسبی که وجود دارد، باید حجمش را زیاد نماییم. حداقل پنج تا شش شرکت بزرگ دیگر در این عرصه باید وارد شوند. بدین سبب هنوز بازار اشباع نشده است که به دنبال آن پلت فرم ها باهم رقابت کنند. بلکه پلت فرم ها فعلاً باید خلاء بازار را پر کنند. ما فعلاً تمرکزمان به سمت توسعه ی بازار است، نه اینکه بخواهیم حجم بازار را از باقی همکاران بگیریم. هرچند که وجود وجوه مشترک موجب رقابت می شود و رقابت برای کشور و بازار مفیدست.»
پشتوانه ی مالی
«هیچ کار بزرگی بدون اطلاع رسانی خوب موفق نمی گردد.» این را مدیرعامل بایا می گوید و در توضیح پشتوانه های مالی شرکت متبوعش می گوید: ۱۸ سال است که در حوزه ی آی تی پروژه های ملی گسترده ای انجام داده ایم. قسمتی از توان مالی در بخش تبلیغات و بازار کار هم به استفاده از سایر منابع موجود به خصوص تامین مالی (که ابزار مناسبی برای توسعه است) بازمی گردد که مسلماً ما هم از این منابع موجود حداکثر استفاده را می نماییم تا این توان را افزایش دهیم یا به هم افزایی برسیم. منابع ما روشن و مشخص است. مشتریان ما این فرصت را به ما داده اند که ما رشد نماییم و یاد بگیریم و تجربه نماییم. بخش زیادی از اندوخته ی فنی و تجربی و دانشی ما از آن مشتریانی است که به ما کمک کرده اند تا بالنده شویم.
اما بودجه از کجا تامین شده؟ ابراهیم بای می گوید: قسمتی از هزینه های پلتفرمی و نیروی انسانی و هزینه ی شعبی که در سراسر کشور داشتیم از محل اجرای پروژه های پیشین تامین شده. هزینه ی تبلیغات هم برمبنای داشته هایمان و البته خطرپذیری که انجام دادیم تامین شده که البته آنرا برای آینده در نظر گرفته ایم. مشارکتی هم با شرکای تجاری و تبلیغاتی مان کرده ایم. قسمتی از هزینه تامین شده و بخش دیگر از محل پروژه تامین خواهیم کرد. ولی در کل همه ی هزینه هایی که کرده ایم از منابع داخلی شرکت بوده.
او درباره ی حجم گسترده ی تبلیغات هم این چنین توضیح می دهد: برای یک شرکت بزرگ و ۱۸ ساله در حوزه فناوری که هم اکنون از شتاب توسعه ی بالایی برخوردار است، ما باید خطرپذیر باشیم چونکه مبنای کار جدید و بزرگ خطرپذیری است. حجم زیادی از توان و بودجه را برای همین کار گذاشته ایم که امیدواریم موفق شویم.
پرداخت هزینه ی کارشناسی بر اساس شفافیت
استقبال تامین کنندها از «بایا» فراتر از انتظار مؤسسان است. ثبت نام ها بین شش تا هفت برابر پیش بینی های اولیه ی بایا بوده. مدیرعامل شرکت دانش پارسیان می گوید: هزینه ی بررسی، کارشناسی و بعضی از بازدیدها بیش از این رقم بود. برمبنای نفر-ساعت و تعرفه های مصوب سازمان نظام صنفی کامپیوتر بررسی کردیم و هزینه ی کارشناسی حدود ۳۲۱ هزار تومان برآورد شد. اما چون درصدهای سهم بایا در بخش کالا و خدمات پایین است (در بخش کالا یک تا سه درصد و در بخش خدمات سه تا پنج درصد) بنا بر این نمی توانستیم هزینه ی کارشناسی را از محل کمیسیون های تامین کنندگان تامین نماییم. تصمیم گرفتیم در ابتدا بیش از ۵۰ درصد هزینه ها را بایا تقبل کند. از طرف دیگر قرار بر شفافیت در بایا است. بدین سبب هر بخشی بطور مشخص و جداگانه باید هزینه هایش را مشخص و اعلام نماید. همین طور شرکت ما از ابتدا تصمیم داشت میزبان تامین کنندهایی باشد که واقعاً مایل به مشارکت در بایا هستند و این هزینه ی کارشناسی دیتای واقعی به دست ما می دهد.
حمایت از مناطق محروم
اکنون به لحاظ زیرساختی، دسترسی مناطق محروم و روستایی در کشور به اینترنت در موقعیت مناسبی قرار دارد. از طرف دیگر شتاب مصرف تکنولوژی در کشور نیز بسیار بالاست.
ابراهیم بای سلامی معتقد است: منابع خوبی در مناطق کم برخوردار وجود دارد که مهم ترینش منابع انسانی است. بنا بر این اهتمام کرده ایم هم مشاغل خانگی و هم مشاغل دانش بنیان و هم مشاغل روستایی را در این مناطق پشتیبانی نماییم.
البته بایا به حوزه های بوم گردی و گردشگری و صنایع دستی هم فکر کرده ولی حوزه ی بوم گردی باتوجه به شرایط پاندمی کرونا فعلاً فعال نیست. «امیدواریم با گذر از این شرایط شتاب موثر و مفیدی در حوزه ی گردشگری و بوم گردی خصوصاً در مناطق محروم شکل بگیرد. همکاری ما با سازمان های خیریه و مردم نهاد و نهادهای حمایتی در این بخش تنگاتنگ بوده. بنا بر این در بایا محله ی مهربانی را تأسیس کرده ایم که امیدواریم مهر و عطوفت ایرانیان را در بایا بعنوان یک تسهیلگر، در سراسر مناطق محروم توزیع نماییم.»
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب