گروه خودروسازی سایپا در راه رشد قرار گرفته است
شاپ: نگاهی اجمالی به عملکرد صـنعت خودرو کشور در سـال ۱۴۰۰ نشـان می دهد که این صـنعت با چالش های بسـیاری روبرو بوده و این مساله نشـات گرفته از عملکرد وزرای دولت های پیشـین اسـت.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ صنعت خودرو گرفتار چالش های بسیاری شد ودر آن مقطع متوسط نرخ عبور مستقیم (تولید خودرو بصورت کامل ) دو خودروساز کشور به عددی حدود ۱۰ درصد رسید و تعداد خودرو های ناقص در پارکینگ ها به شدت افزایشی و روبه بالا بود.
پس از استقرار وزیر صمت دولت سیزدهم و تیم اجرائی او اهتمام بر آن شد، صنعت خودرو کشور که از مسیر خود خارج شده، مجدداً به ریل اصلی بازگردانده شود پس با الگو قراردادن فرمان ۸ ماده ای رییس جمهور و عارضه یابی صورت گرفته، برنامه جامع صنعت خودرو نهایی و خودروسازان مکلف شدند برنامه های خود نظیر افزایش تولید، جمع آوری خودرو های ناقص، افزایش کیفیت محصول، توسعه سبد محصولات و …را ارائه و متعهد به اجرای آن باشند.
باید توجه کرد که اصلاح فرایندهای نادرست و نتیجه گرفتن سریع از آن در زمان کوتاه، کاری دشوار و دور از دسترس خواهد بود، ولی با پیگیری های انجام شده و پروژه های تعریف شده، اقدامات کلیدی در صنعت خودرو رقم خورد که شاید در تاریخ این صنعت کم سابقه باشد.
بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با برنامه ریزی خاصی که برمبنای فرامین ۸ ماده ای رییس محترم جمهور و نظارت مستقیم وزیر صمت و پیگیری های مستمر مدیرعامل گروه از بهمن ماه سال قبل انجام داد توانست در مدت ۸ ماه از زمان شروع فعالیت تیم مدیریت جدید، اقدامات ویژه و مهمی را در این جهت انجام دهد.
در ادامه به قسمتی از این اقدامات می پردازیم:
۱- افزایش تولید:
گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد و با برنامه ریزی منسجم و دقیق توانست در مدت ۸ ماهه، تولید محصولات را کاملاً هدفمند افزایش دهد به نحوی که در آخر مرداد ماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به ۱۷۱ هزار دستگاه رسید که این تعداد نسبت به زمان مشابه سال قبل در سال ۱۴۰۰ با تولید ۱۶۸ هزار خودرو رشد بسیار مناسبی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که محصولات قدیمی و پرتیراژ این گروه چون تبیا، تیبا ۲ و ساینا بدون برنامه ریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد.
علاوه بر این تیم مدیریتی، از شروع هدایت گروه سایپا رویکرد تولید اقتصادی را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های خود قرار داد و به همین دلیل افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به زمان مشابه سال قبل از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در طول این مدت است.
در همین مدت تولید روزانه خودرو از هزار و ۵۷ دستگاه در بهمن ماه ۱۴۰۰ به هزار و ۸۳۲ دستگاه در مردادماه ۱۴۰۱ رسید و رشد ۷۳ درصدی را به همراه داشت که روند بسیار مثبتی را طی کرده است.
از دیگر برنامه های مورد نظر گروه سایپا امسال تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودرو ها بصورت ناقص تولید و در پارکینگ ها نگهداری می شد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت هزینه های هنگفتی را به سایپا تحمیل می کرد و از همین رو تولید خودرو بصورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش ۹۰ درصدی نرخ عبور مستقیم درگروه سایپا از ۱۰ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱ رسید به نحوی که از شروع مرداد ماه سال جاری تمامی محصولات تولید شده بصورت کامل بوده و این روند با افزایش ۱۳۱ درصدی تولید خودرو بصورت کامل نسبت به زمان مشابه سال قبل در این ایام به دست آمده است.
علاوه بر این تکمیل خودرو های ناقص موجود در پارکینگ ها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و ۸۰ هزار خودروی ناقص موجود در پارکینگ ها در بهمن ماه سال قبل با گذشت ۶ ماه و در آخر تیر ماه به صفر رسید.
۲ - افزایش کیفیت خودروها:
گروه سایپا، در زمینه کیفی محصولات نیز نگاه ویژه ای جهت افزایش کیفیت همه محصولات در دستور کار قرار داد و به همین دلیل ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین تعریف شد به نحوی که در زمینه زیر ساخت ۳ پروژه، در زمینه قطعات و مجموعه ها، ۲۹ پروژه، در زمینه فروش و خدمات بعد از فروش ۵ پروژه و در زمینه پروسه خودروساز هم ۵ پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت.
در این حوزه خروج خودرو های قدیمی تیبا، تیبا ۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه ریزی قبلی انجام شد و بمنظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگ ها در گذشته بصورت نیمه کامل تولید شده بود، PDI مجدد خودرو های تکمیل کاری شده صورت گرفت.
۳- حذف قرعه کشی :
روند افزایشی تولید، یک دستاورد مهم دیگر نیز برای گروه سایپا داشت و آن حذف قرعه کشی بیشتر محصولات بود. سیر نزولی تولید در سالهای قبل شرایط را به نحوی به وجود آورده بود که تمامی متقاضیان محصولات گروه سایپا می بایست در وضعیت سخت قرعه کشی حضور می یافتند و در صورت برنده شدن در قرعه کشی امکان ثبت نام مهیا می شد ولی هم اکنون باتوجه به افزایش تولید که برای تمامی محصولات گروه سایپا به وجود آمد خوشبختانه بیشتر محصولات گروه سایپا چون کوییک، شاهین، کوییک.آر، وانت ۱۵۱ و کوییک. اس از روند قرعه کشی خارج شدند و متقاضیان می توانند به آسانی جهت خرید این محصولات از سامانه فروش یکپارچه خودرو اقدام نمایند.
۴- کاهش قیمت تمام شده خودرو:
گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ موفق شد با وجود نرخ تورم ۴۱.۵ درصدی و افزایش نرخ دلار در این سال، با مدیریت هزینه ها هیچ نوع افزایش قیمتی بر روی محصولات خود نداشته و نسبت به سال قبل عملکرد موفق تری در تولید و عرضه محصول به بازار داشته باشد.
۵- اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام خودروسازان:
یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و موجب افزایش راندمان و راندمان کاری در این گروه شد، اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام خودروسازان بود چونکه با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینه های مازاد، درآمد به وجود آمده را در راه تولید هدایت و بهره برداری مناسبی در راستای برنامه های تولیدمحور خود داشته باشد؛ برهمین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکت های زیر مجموعه در دستور کار قرار گرفت به نحوی که حالا آگهی واگذاری سهام در اختیار انتشار یافته است.
همچنین واگذاری دارایی و اموال غیر مولد و مازاد شرکت های گروه در دستور کار قرار دارد وکنترل هزینه های غیر ضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که مورد نظر بوده و در حال انجام است.
اصلاح ساختار مالی شرکت سایپا و شرکت های گروه هم در دستور کار قرار گرفته به نحوی که در سه ماه اول سال جاری شرکت سایپا توانسته کاهش ۱۱ درصدی زیان که در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است را نسبت به زمان مشابه سال قبل کسب کند.
۶- واردات خودرو:
در حوزه واردات خودرو سایپا تدابیر خاصی را مد نظر قرار داده و دنبال کرده است. بدین منظور پس از تصویب بخشنامه واردات خودرو در ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱و انتشار رسمی آن در ۳ شهریورماه ۱۴۰۱ که در ۹ بند تدوین و در اختیار رسانه ها قرار گرفت، گروه سایپا هم بمنظور عرضه محصولات به روز و جدید به بازار خودرو، مذاکرات اثربخشی را با شرکای تجاری خود انجام و بر طبق بخشنامه واردات خودرو ۱۴۰۱ اقدامات مقضتی را در دستور کار قرار داده است.
۷- اصلاح رابطه نادرست خودروساز و قطعه ساز:
در خصوص ایجاد رابطه صحیح بین خودروساز و قطعه ساز، تیم مدیریتی سایپا همیشه در تلاش بوده که این رابطه برمبنای تعریف برد- برد برای دو طرف تعریف و اجرائی شود پس تعریف پروژه اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو، در سطح صنعت انجام شده و دریافت برنامه مشخص از خودروسازان در این خصوص صورت گرفته است. این پروژه از پروژه های زیرساختی در سطح کشور است. با عنایت به این که طی سالیان گذشته چنین نگاهی در صنعت خودرو وجود نداشته است اجرائی شدن این پروژه زمانبر بوده و می بایست الزامات قانونی، فرهنگی، زیر ساختی و… برای آن ایجاد شود تا اثربخشی و نتیجه آن در صنعت خودرو مشخص شود.
با توجه به برنامه وزارت صمت درباب اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو، گروه سایپا پروژه رده ۱ کردن شرکت های زیر مجموعه خود (تیرینگ ) را در دستور کار قرار داد و در فاز اول توانست شرکت مگاموتور را به عنوان شرکت رده ۱ در زمینه قوای محرکه معرفی نماید. طبق برنامه تعریف شده، اقدامات مقتضی برای سایر شرکت های گروه در زمینه های قطعات پرسی، مواد شیمیایی، تزئینات داخلی، سیستم تعلیق، قالب و.... در حال انجام می باشد و امید است تا انتهای سال ۱۴۰۱ این پروژه بصورت کامل محقق شود.
۸- توسعه محصول:
در حوزه توسعه محصول سایپا برمبنای برنامه ریزی دقیق و منسجمی که صورت داده اقدامات مفید و بسیار مطلوبی انجام شده است.
سایپا در عرصه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا را در نیمه دوم ۱۴۰۱ دنبال می کند همین طور برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد و بمنظور کمک به حمل و نقل عمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و تولید وانت جدید زاگرس امسال صورت خواهد گرفت.
در حوزه خودرو های تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگ فنگ را برای سال جاری جهت عرضه به بازار در دستور کار دارد.
همچنین راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس، سهند و خودرو اقتصادی M۴۴ که برگرفته از خودرو سیتروئن C۳ است را در دست اقدام است که در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند شد. وانت جدید ۲۵۱ و خودرو P۹۰ در سال ۱۴۰۳ و خودرو SP۰ نیز در سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهند شد.
سایپا در زمینه توسعه قوای محرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید سه موتور M۱۵ GSI، ME۱۶ و M۲۴+ را برای اختتام سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته که تا حالا بیشتر مراحل تولید این سه موتور چون تست ها و آزمون های نهایی انجام شده و مراحل پایانی را می گذراند.
علاوه بر این سایپا در طول این مدت، بمنظور تولید و عرضه محصولات جدید و به روز، مذاکراتی را با شرکای خارجی خود آغاز نموده که خوشبختانه توانسته در این مورد هم توافقاتی را حاصل کند و در آینده ای نزدیک و با ایجاد شرایط مناسب، بطور قطع محصولات جدیدی در گروه سایپا تولید خواهد شد.
۹- فروش و خدمات بعد از فروش:
یکی دیگر از برنامه های مهمی که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا بر آن تاکید بسیار دارد و همیشه مورد توجه قرار گرفته، حوزه فروش و خدمات بعد از فروش است.
با توجه به شرایط نابسامانی که سایپا در گذشته در این عرصه داشته و معوقات بسیاری در زمینه فروش و تحویل محصول و مشکلات مختلفی در زمینه تامین قطعه و ارائه خدمات بعد از فروش با آن روبرو بوده، پس ارتقای این حوزه و برطرف نمودن مشکلات آن در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه نتایج مناسبی در طول این مدت به دست آمده است.
برهمین اساس با تولید و عرضه خودرو های گروه سایپا، حذف قرعه کشی محصولات کوییک، شاهین، کوییک.آر، وانت ۱۵۱و کوییک. اس محقق شده است.
همچنین از شروع سال جاری تا کنون در زمینه تحویل و توزیع محصولات افزایش ۱۴ درصدی تحویل خودرو به مشتریان، کاهش ۲۳ درصدی تعهدات کل گروه سایپا نسبت به زمان مشابه سال قبل وکاهش ۷۵ درصدی تعهدات معوق نسبت به زمان مشابه سال قبل به دست آمده است.
در حوزه خدمات بعد از فروش نیز افزایش ۹۷ درصدی فروش قطعات یدکی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بهبود ۳۳ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه که برای مدت ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر فعال است و افزایش رضایت مشتریان در خدمات بعد از فروش نسبت به سال قبل از دیگر موفقیت های گروه سایپا بوده است.
۱۰- استفاده از توانمندی های داخلی :
از دیگر اقدامات مهم و اساسی گروه خودروسازی سایپا در روزهای تحریم استفاده از توانمندی های داخلی و تکیه بر پتانسیل دانش و توان مهندسان داخل کشور بود که در این خصوص نیز دستاوردهای بسیار خوبی به دست آمد.
سایپا در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده است با انعقاد قرارداد با ۲۶ شرکت دانش بنیان در قالب ۳۷ پروژه در حوزه تولید قطعات دانشی و فن آورانه، انعقاد قرارداد با شرکت های صنایع هوافضا در قالب ۲۱ پروژه در حوزه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و …، انعقاد قرارداد با شرکت های صنایع دفاعی در قالب ۲۳ پروژه در حوزه تولید قطعات الکترونیک، سیستم های برقی و...، انعقاد قرارداد با نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ریخته گری، ماشینکاری دقیق و آزمون و همکاری با دانشگاه های برتر کشور همچون دانشگاه شریف در زمینه پلت فرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران در زمینه باتری خودروی برقی و دیگر دانشگاه های مطرح کشور توانست علاوه بر تعامل با مراکز علمی و دانش بنیان کشور نیازمندی های خودرا که در گذشته از خارج کشور تامین می کرد داخلی سازی کند.
علاوه بر این گروه سایپا با هدف استفاده اثر بخش از توانمندی های موجود در کشور در این عرصه، پنجره واحد ارتباط شرکت های دانش بنیان با کل زنجیره خودرو از طراحی تا فروش را ایجاد کرد.
با توجه به برنامه هایی که یاد شده قرار گرفت و همین طور اقدامات صورت گرفته، چشم انداز گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ و پس از آن بسیار روشن است و می توان امیدوار بود که با توسعه به زیرساخت ها و حرکت به سمت کارهای دانش بنیان، این مجموعه در سالهای آتی روزهای بسیار عالی و رقابتی با سایر خودروسازان را تجربه خواهدنمود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب