از تعیین تکلیف باندهای فرکانسی 5G تا جزئیاتی از سرنوشت سیم کارت افراد متوفی

از تعیین تکلیف باندهای فرکانسی 5G تا جزئیاتی از سرنوشت سیم کارت افراد متوفی

به گزارش شاپ، امکان فراهم شدن ثبت شکایت از تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی، قطع سیم کارتهای افراد متوفی، تعیین و تکلیف باندهای فرکانسی نسل پنجم ارتباطات (۵G)، پایین بودن میزان تشعشعات الکترونیکی دکل ها از سطح استاندارد بعضی از مهم ترین خبرهایی بودند که پارسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام گردید.



به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارت خانه و اداره کل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قسمت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا بعنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار عرضه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند؛ همینطور اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر اجرای مصوبات آن هم از دیگر وظایف مهم این سازمان است.

در سالی که گذشت،، خبرها و اقدامات مهمی از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام گردید که بعضی از آنها منجر به پایان و سر و سامان گرفتن بعضی از پروژه های چندساله که تکلیفشان مشخص نبود، شد.

به طور مثال اواخر خرداد سال ۱۴۰۳ تاکید شد که خریداران و فروشندگان، از عرضه و استفاده از تلفن های بی سیم خانگی فاقد مجوز رگولاتوری اجتناب کنند. عظیم فرد -مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این حوزه توضیح داد در بررسی های صورت گرفته برای شناسایی منابع تداخلگر، مشخص شده است که تلفن های بی سیم غیرمجاز با فناوری DECT۶، K-DECT و J-DECT که به شکل غیرقانونی وارد بازار شده اند، بر روی شبکه های تلفن همراه تداخل ایجاد می کنند.

بنابراین در صورت شناسایی تلفن های بی سیم غیرمجاز، بعنوان عامل ایجاد تداخل در شبکه‌ی تلفن همراه، با دارندگان این تجهیزات به شکل قانونی برخورد می شود؛ عرضه کنندگان، فروشندگان و خریداران این تجهیزات، به منظور پیشگیری از وارد شدن خسارت، ضروریست از عرضه و بکارگیری هر نوع از تلفن های بی سیم خانگی فاقد تأییدیه‌ی این سازمان اجتناب کنند.

پیاده روی اربعین یک از آئین های مهم شیعیان است که هر ساله در روزهای منتهی به اربعین حسینی برگزار می شود، به نحوی که این رویداد در سالهای اخیر بعنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. ازاین رو با عنایت به اهمیت این مراسم هر سال وزارت ارتباطات و سازمان های زیر مجموعه خدماتی را برای زائرین و تسهیل این سفر درنظر می گیرند.

به طور مثال مرداد سال ۱۴۰۲ از برقراری دو لینک مستقیم ارتباطی ایران و عراق در روزهای اربعین اطلاع داده شد و گفته شد برای نخستین بار دو لینک مستقیم با کشور عراق بوجود آمد که کیفیت ارتباطات را زیاد می کند به صورتی که برقراری ارتباط میان دو کشور، ۱۹ میلی ثانیه طول می کشد. براین اساس در تابستان سالی که گذشت هم به علت افزایش استفاده از پیام رسان های ایرانی در عراق، دومین لینک مستقیم بین ایران و عراق افتتاح شد. که برپایه آن ارتباطات مستقیم، سرعت پیام رسان های ایرانی در عراق را تا پنج برابر بالا می برد.

چاره ای برای تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی

حتما برای کاربران هم اتفاق افتاده که از خط ناشناس تماسی داشته اند و بعد از پاسخگویی، با یک پیام صوتی از قبل تعریف شده مواجه گشتند که معمولاً رویکرد آنها تبلیغات و بازاریابی یک محصول یا یک خدمت است. البته برقراری تماس تبلیغاتی به تلفن های ثابت هم رسیده بگونه ای که در زمان های مختلف همچون زمان استراحت، تلفن خانه زنگ می خورد و با برداشتن گوشی تماس تبلیغاتی با محتوای خدماتی که به آن نیازی نیست، برقرار می شود.

بنابراین به دنبال افزایش نارضایتی مشترکان، از جانب این سازمان اعلام گردید به منظور محافظت از حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر عرضه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی تصویب شده که برپایه آن تماسهای تبلیغاتی صوتی ممنوع می باشد. بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه عرضه خدمات تلفن همراه موظف شده اند سامانه تشخیص تماسهای صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه اندازی کنند و مانع از راهیابی این گونه تماس ها در شبکه خود شوند.

در نهایت امکان ثبت شکایت از تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ فراهم گردید. مشترکینی که تماسهای تبلیغاتی صوتی را دریافت می کنند بعد از اطمینان از این که شماره تماس گیرنده به کدام اپراتور مربوط می شود، می توانند با تماس با شماره ۱۹۵ یا رفتن به این سامانه و با انتخاب دسته بندی تلفن ثابت، انتخاب سرویس مکالمه، انتخاب اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی برای ثبت شکایت در ارتباط با تماسهای صوتی تبلیغاتی اقدام نمایند.

تکلیف سیمکارت های افراد متوفی مشخص شد

علاوه بر موارد گفته شده اواسط بهمن ماه از جانب رگولاتوری تاکید شد که سیمکارت های افراد متوفی قطع می شود. در جهت اجرای بند "ذ" ماده ۸۵ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت به منظور پیشگیری از سو استفاده کلاهبرداران از سیمکارت های افراد متوفی، رگولاتوری موظف است بعد از اعلام سازمان ثبت احوال کشور بر مبنای فوت دارنده سیمکارت، محدودیت هایی را برای این سیمکارت ها اعمال نماید.

براساس این گزارش، بعد از شناسایی این دسته از سیم کارتها، پیامک اطلاع رسانی با عنوان (مسک رگولاتوری CRA) برای بهره بردار سیمکارت ارسال شده و زمانبندی برای تعیین تکلیف مالکیت خط اعلام می شود. وراث قانونی می توانند بعد از دریافت مدارک انحصار وراثت از مراجع قانونی، به دفاتر اپراتور خود رجوع و برای تغییر مالکیت سیمکارت اقدام نمایند. درصورت عدم رجوع برای تعیین تکلیف خط برپایه زمانبندی تعیین شده در پیامک اطلاع رسانی، سیمکارت شخص فوت شده، دو هفته بعد از ارسال پیامک اطلاع رسانی، به صورت یک طرفه و ۱۷ روز بعد از ارسال پیامک، به طور کامل قطع می شود.

نصب سایت روی پشت بام منازل برخلاف آن چه اعلام می شود، خطر پرتوگیری برای ساکنان و شهروندان ندارد، بلکه همچون روش های رایج در جهان برای توسعه سریع شبکه های ارتباطی بحساب می آید. به علت اهمیت این مورد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از راه همکاری با سازمان های انرژی اتمی ایران و محافظت از محیط زیست به شکل مستمر تشعشعات آنتن دکل های تلفن همراه را اندازه گیری می کند.

مدیرکل نظارت بر طیف در رابطه با نتایج اندازه گیری تشعشعات در این حوزه گفته است هم اکنون استاندارد بین المللی ۴۴۰ میکرووات بر سانتیمتر مربع است، ولی سازمان انرژی اتمی حدود یک هشتادم این استاندارد را به عنوان سطح تشعشعی امواج الکترومغناطیسی برای دکل های تلفن همراه تعیین کرده است. اگر نتایج اندازه گیری از این سطح عبور کند، مبحث به اپراتور مرتبط برای بهینه سازی دکل ارجاع می شود.

فرد در رابطه با روش های بهینه سازی اظهار داشت: اپراتورها گاهی با تغییر جهت آنتن، کاهش توان تشعشعی، جابه جایی دکل، تغییر ارتفاع و یا اقدامات فنی دیگر برای بهینه سازی سایت یا دکل اقدام می کنند و بعد از انجام تغییرات، مجدداً اندازه گیری ها صورت می گیرد. براین اساس سامانه های پایش الکترومغناطیسی به شکل مستمر درحال اندازه گیری و رصد فضای فرکانسی کشور هستند و در تمامی اندازه گیری های انجام شده تاکنون، نتایج به دست آمده از عدد استانداردهای بین المللی بسیار کمتر است.

با گذر از بحث تاثیر تشعشعات رادیویی سری به رخدادهای در ارتباط با حوزه نسل پنجم اینترنت می زنیم. با نزدیک شدن به پایان سال سرپرست معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجبار برندهای مختلف تلفن همراه به فعال کردن فناوری ۵G در ایران اطلاع داد.

به گفته وی باوجود این که قابلیت ۵G بر روی برخی گوشیهای تلفن همراه فراهم شده و هزینه آن هم در هنگام تهیه گوشی از مشتری دریافت شده است، اما این فناوری از نظر نرم افزاری بر روی گوشیهای وارد شده به کشور فعال نشده است. بر همین مبنا این سازمان همزمان با آغاز راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در کشور، با تولیدکنندگان برندهای شناخته شده مذاکرات گوناگونی داشته است که به دنبال آن این برندها متعهد شده اند فناوری ۵G را تا اوائل سال نو میلادی (۲۰۲۵) بر روی گوشیهایی که وارد ایران می شوند، فعال کنند. درصورت عدم اجرای تعهدات هر یک از برندهای تلفن همراه در بازه زمانی اعلام شده، در واردات برندهای مذکور، سیاست های جدیدی اعمال می شود.

از نسل پنجم اینترنت چه خبر؟

اما در کنار این خبر باید گفت ضوابط واگذاری باندهای فرکانسی نسل پنجم ارتباطات (۵G) تصویب گردید. برپایه این مصوبه، واگذاری بلوک های فرکانسی ۳۸۰۰-۳۶۰۰ مگاهرتز در چارچوب دو بلوک ۱۰۰ مگاهرتزی باید از راه مزایده صورت گیرد و این مزایده در شروع سال ۱۴۰۴ برگزار می گردد. اپراتورهای برنده مزایده وظیفه دارند به شکل تدریجی امکان دسترسی کاربران را به نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) فراهم نمایند.

تعهد امکان دسترسی به ۵G از سال ۱۴۰۴ به شکل سالانه در مصوبه مشخص شده است و اپراتورهای برنده وظیفه دارند در انتهای سال ۱۴۰۴ تا آخر سال ۱۴۱۰ به ترتیب برای ۷۰، ۶۰، ۵۰، ۴۰، ۳۰، ۱۵ و ۷۵ درصد جمعیت شهری، پوشش شبکه ارتباطی ۵G را ایجاد کنند.

از دیگر خبرهایی که توسط این سازمان در اسفندماه منتشر گردید میتوان به اجبار اپراتورها به رعایت تعرفه های کمیسیون جهت راه اندازی یا تخلیه سرویس اینترنت پر سرعت، اشاره نمود. برپایه این مصوبه کمیسیون تعرفه راه اندازی و برقراری خط ارتباطی مشترکین اینترنت پرسرعت ADSL مبلغ ۹۰ هزار تومان و تعرفه تخلیه (جمع آوری) خط مشترکین مبلغ ۳۰ هزار تومان تعیین شده و فقط یکبار و در زمان راه اندازی سرویس از مشترکین دریافت می شود.

شرکتهای عرضه کننده سرویس اینترنت پرسرعت بعد از دریافت درخواست مشترک برای عرضه و یا تخلیه (جمع آوری) سرویس وظیفه دارند در بازه زمانی ۲۴ ساعته درخواست مشترک را برای شرکت مخابرات ایران ارسال نمایند. شرکت مخابرات ایران هم باید در بازه زمانی ۴۸ ساعته سرویس مشترک را راه اندازی و یا تخلیه (جمع آوری) کند. مشترکین هم باید درخواست تخلیه (جمع آوری) سرویس خویش را در پنل کاربری خود و یا به شکل کتبی به اپراتور عرضه کننده خدمات ارسال نمایند.




منبع:

1404/01/09
11:14:25
5.0 / 5
142
تگهای خبر: ارز , استاندارد , انرژی , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان شاپ
شاپ SHAAP