منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر

منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر

به گزارش شاپ، عضو مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با عنایت به این که اعطای سهمیه بنزین به نفر باعث کاهش مصرف خودرو های تک سرنشین شود و همینطور قاچاق سوخت را هم به حداقل می رساند؛ ازاین رو بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، در حالیکه زمانی واردکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این حوزه هزینه می نماییم. به قول کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، هم اکنون، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می شود و همه آنرا استفاده می نماییم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، احتیاج به واردات داریم و گرفتار ناترازی در این حوزه شده ایم.
کارشناسان بر این عقیده اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم ترین علل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش هایی به منظور کنترل مصرف حرکت نماییم.
بررسی های کارشناسی نشان داده است که اعمال سهمیه بنزین به نفر می تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این شیوه، افراد تنها تا میزان مشخصی می توانند از بنزین با قیمت یارانه ای استفاده نمایند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه های افراد برای مدیریت مصرف افزوده می شود.

عدالت اجتماعی و تخصیص بنزین

وحید احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا در مورد این مورد که به قول رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به شکل سهمیه در اختیار افراد قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در قالب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه ای اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از این که وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می برد.
وی افزود: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای این که بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. اشخاصی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آنرا از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می توانند آنرا در این بازار آزاد به فروش برسانند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه ای بیشتری استفاده می نمایند. اما کسانی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی نصیب هستند. در صورتیکه دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آنرا اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه های بنزین شاهد خواهیم بود.
احمدی اظهار داشت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آنرا می پردازند و اقشار ضعیف هم از این یارانه بیشتر بهره می برند. در این شرایط، اندک اندک اشخاصی که مصارف بالایی دارند، آنرا به قیمت واقعی می خرند و از این نظر هم کنترل مصرفی صورت می گیرد.
وی افزود: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف هم به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، اساسا به کنترل مصرف خودشان می پردازند.

لزوم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با تغییر مدل سهمیه بندی

عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افراد در جهت مدیریت مصرف بنزین خود احتمالا به فکر استفاده از وسایل نقلیه عمومی می افتند. به این ترتیب، مشکل خودرو های تک سرنشین و هدررفتن بنزین هم حل و فصل می شود. در این شرایط، نیاز است همزمان با اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم تا زمینه جهت استفاده حداکثری از آن به وجود بیاید.
احمدی اظهار داشت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می شود و افراد می توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می شود. هم اکنون، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف شان ندارد. اما وقتی قیمتها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می پردازند.
وی افزود: در نهایت با عنایت به این که اعطای سهمیه بنزین به نفر باعث کاهش مصرف خودرو های تک سرنشین شود و همینطور قاچاق سوخت را هم به حداقل می رساند؛ ازاین رو بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.
احمدی اظهار داشت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در جهت بهبود فرهنگ مصرف هم گام بردارد.




منبع:

1403/06/14
11:58:57
5.0 / 5
4250
تگهای خبر: بازار , برنامه , برند , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
شاپ SHAAP