چگونه صدمه پذیری اقتصادی را کاهش دهیم؟

چگونه صدمه پذیری اقتصادی را کاهش دهیم؟

به گزارش شاپ، یک مسئول صنفی اظهار داشت: روابط تجاری است که مناسبات سیاسی را شکل می دهد، موضوعی که در دیپلماسی کشور مغفول مانده است. شراکت با اقتصادهای سایر قاره ها می توانست صدمه پذیری اقتصاد کشور را کم کند.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، دوازدهمین نشست از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با مبحث «نقش آفرینی شرکتهای پیشران در تحقق امنیت غذایی» در محل مجمع کارآفرینان ایران برگزار گردید. همینطور موانع و مسایل پیش روی گروههای صنعتی برای توسعه فعالیتها و رشد تولید و صادرات عنوان شد.
آرمان خالقی، عضو مجمع کارآفرینان ایران در این جلسه، اظهار داشت: شعار «از مزرعه تا سفره» سال هاست که با هدف ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت در مجموعه های بزرگ تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی دنبال می شود.
وی افزود: حذف واسطه گری های غیرضروری توسط مجموعه های زنجیره ای، باعث رقابتی شدن محصولات شده و الان ۸۵ بازار صادراتی برای کشور تعریف شده است. هر چند تحریم ها و محدودیت ها باعث نوسان در بازار شده، اما باید توجه داشت که فتح بازار صادراتی آسان تر از حفظ آن است.
این مسئول صنفی اضافه کرد: حفظ بازار صادراتی است که اولویت دارد و مهم می باشد و با سیاستهای خلق الساعه مثل ممنوعیت های صادراتی نمی شود این کار را به صورت مستمر پیگیری کرد.
وی اظهار نمود: اقتصاد مقاومتی از راه پیوند با اقتصاد جهانی محقق می شود، بگونه ای که حضور ایران در اقتصاد جهانی محسوس باشد. در واقع اقتصاد ما زمانی تقویت می شود که به اقتصاد جهان گره بخورد و آنها نتوانند ما را حذف نمایند.
وی اضافه کرد: این روابط تجاری است که مناسبات سیاسی را شکل می دهد، موضوعی که در دیپلماسی کشور مغفول مانده است. شراکت با اقتصادهای سایر قاره ها می توانست صدمه پذیری اقتصاد کشور را کم کند.
وی اضافه کرد: شرکتهای بزرگ دیپلماسی اقتصادی را تسهیل می کنند و می توانند اقتصاد ایران را بعنوان یک مزیت به اقتصاد جهان گره بزنند و وابستگی ایجاد کنند تا به سادگی امکان تحریم وجود نداشته باشد.
خالقی با اشاره به اینکه در داخل همکاری بین فروشگاه های زنجیره ای جایگزین رقابتهای مخرب گذشته شده است، خاطرنشان کرد: حذف واسطه های غیرضروری باعث افزایش کیفیت و کاهش قیمت و کاهش گردش سرمایه بین تولیدکننده و مصرف کننده شده است.
وی اظهار داشت: حضور شرکتهای معتبر در بازارهای خارجی، زمینه ساز توسعه فعالیتهای تجاری می شود. تجربه توزیع کالاهای بی کیفیت ایرانی در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، نشان داد که ورود بدون استراتژی به بازارهای خارجی می تواند به اعتبار اقتصادی کشور صدمه بزند.
این عضو مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: ما وقتی سرمایه گذاری می نماییم، این منابع و سرمایه ها برای کشور باقی می ماند و کسی که اینجا سرمایه گذاری می نماید، بیشترین وابستگی و دلبستگی به کشور را دارد.
وی اضافه کرد: دولت باید با چنین افراد و مجموعه هایی برخورد مناسبی داشته باشد و طوری عمل کند که این سرمایه گذاری افزایش پیدا کند، نه این که تصور شود بزرگ شدن شرکت ها و تولیدکنندگان خطرناک می باشد. گاهی اوقات نسبت به بخش خصوصی چنین تصوری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی بعنوان رکن اساسی اقتصاد، نقشی غیرقابل بازگشت در توسعه کشور دارد، اظهار داشت: دولت باید رویکرد خویش را نسبت به بخش خصوصی معتبر مشخص نماید. این برای پیشگیری از نوسانات تولید، توسعه داشبوردهای مدیریتی و سیاستهای اقتصادی پایدار ضروری می باشد.


منبع:

1403/11/22
12:10:48
5.0 / 5
84
تگهای خبر: آسیب , بازار , تولید , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP