مدیرعامل شركت فرودگاه ها اعلام كرد
ناتوانی آمریكایی ها در حذف مسیر هوایی ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد: آمریکا نمی تواند سبب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه فضای ایران برای شرکت های هواپیمایی دنیا شود، اگر ایرلاین های منطقه رفتار حرفه ای و مبتنی بر کسب سود داشته باشند، اساسا شرکت فرودگاه های ایران را بعنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، سیاوش امیرمکری درباره انتشار خبری در خصوص کوشش های دولت ترامپ برای انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران برای افزایش فشارها بر کشورمان، عنوان کرد: مسیرهای هوایی ایران مانند خیلی از مسیرهای هوایی سایر کشورها می تواند برای مقاصد بعضی از نقاط دنیا کوتاه تر و مقرون به صرفه تر و برای برخی بلندتر و گران تر باشد.
وی ادامه داد: مسیرهای هوایی ایران در مقایسه با مسیرهای رقیب (در کشورهای همسایه) برای مقاصدی مانند اروپای شمالی و مرکزی، چین و آمریکای شمالی (که از مسیرهای به اصلاح قطبی یا POLAR استفاده می کنند) کوتاه تر و کاملا مقرون به صرفه است و عمده شرکت های فعال در کشورهای همسایه برای رسیدن به این مقاصد از این مسیرها استفاده می نمایند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: در عین حال برای دسترسی به مقاصدی در جنوب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا، مسیرهای هوایی ایران مسیرهای طولانی تر بوده و طبیعی است که شرکت های هواپیمایی منطقه از مسیرهای دیگر که تا حد زیادی کوتاه تر و مقرون به صرفه تر است استفاده می نمایند.
اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات ناوبری هوایی برای جذب ایرلاین ها
امیرمکری افزود: در این بین مقاصدی وجود دارد که عبور از مسیرهای ایران و یا مسیرهای رقیب از نظر زمانی، تفاوت چندانی در آنها وجود ندارد و عواملی مانند قیمت و کیفیت خدمات ارائه شده مطرح می شود که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای جذب این بخش از بازار، مبادرت به اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات ناوبری هوایی بمنظور افزایش انعطاف پذیری تعرفه ها کرده و در حال بازاریابی فضا و مذاکره با شرکت های هواپیمایی مختلف با هدف افزایش ترافیک و پایدار سازی منابع درآمدی حاصل از آنها است.
قطر روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرواز بر فضای ایران دارد
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلان اینکه به صرفه تر بودن عبور از آسمان ایران یا عربستان برای پروازهای قطری بستگی به مقصد پروازی دارد، توضیح داد: بعنوان نمونه اگر شرکت هواپیمایی قطر بخواهد به مقاصد قاره آفریقا پرواز کند طبیعی است که عبور از فضای عربستان کوتاه تر و مقرون به صرفه تر است اما اگر بخواهد به مقاصد اروپای مرکزی و شمالی پرواز بگذارد، مسیر ایران کوتاه تر و مقرون به صرفه تر است.
بر طبق گزارش شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، وی اشاره کرد: باید توجه داشت در شرایطی که قطر گرفتار ممنوعیت پرواز بر فراز کشورهای همسایه اش نبود به طور متوسط در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز از فضای ایران داشت که پس از بسته شدن فضای کشورهای عربستان، امارات و بحرین، آمار این پروازها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرواز روزانه افزایش یافت بدین سبب طبیعی است که در صورت برطرف شدن تحریم های قطر با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز روزانه مواجه باشیم و پروازهای هواپیمایی قطری به مسیرهای سنتی و مختص خودش متناسب با مقاصد پروازی تغییر یابد.
بگفته امیرمکری، حالا به سبب بسته بودن فضای عربستان پروازهای قطری به آفریقا از خلیج فارس به سمت عمان و با دور زدن امارات به سمت آفریقا انجام می شود که بسیار مسیر طولانی است و در صورت باز شدن فضای عربستان حدود ۷۰ پرواز قطری را در طول روز از دست خواهیم داد.
ایمنی فضای کشور برای پروازهای عبوری بسیار مناسب است
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: درباب فضای عربستان هیچ نوتام (اطلاعیه هوانوردی) امنیتی و ایمنی وجود ندارد در صورتیکه FAA (اداره هوانوردی فدرال) و EAISA (آیوسا) پس از هدف قرار دادن پهباد آمریکا و سانحه اوکراین برای فضای ایران، نوتام صادر کرده اند اما از لحاظ ساختاری به سبب وجود مسیرهای موازی مناسب، ایمنی فضای کشور برای پروازهای عبوری بسیار مناسب می باشد.
آمریکا نمی تواند مسیر هوایی ایران را برای ایرلاین ها حذف کند
وی با تاکید بر اینکه آمریکا نمی تواند سبب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه فضای ایران برای شرکت های هواپیمایی دنیا شود، اظهار داشت: دشمنی های دولت آمریکا با مسیر پیشرفت مردم ایران بر کسی پوشیده نیست اما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارای مزیت های منطقه ای و نیز سابقه ارائه خدمات ناوبری هوایی ایران با کیفیت بالا است و الان استراتژی بازیگری فعال در بازار منطقه ای را در دستور کار خود دارد.
امیرمکری بیان کرد: اگر شرکت های هواپیمایی منطقه رفتار حرفه ای و مبتنی بر کسب سود بیشتر مشروع در قالب سفارش های سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) را داشته باشند، اساسا شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را بعنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت.
در روزهای پر تلاطم تحریم قطر فضای ایران برای عبور هواپیماهای قطری باز بود
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ایام پر تلاطم تحریم قطر بعنوان تنها محل عبور و مرور هوایی آن کشور مسوولانه وارد صحنه شد و با تحمل سختی ها و فشار زیاد بر زیرساخت ها و منابع انسانی دانش محور خود، بیشترین مساعدت را به کشور قطر داشت.
بگفته امیرمکری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از لحاظ زیرساختی و اقتصادی با داشتن استاندارهای بین المللی ایکائو و یا کاهش نرخ تعرفه پروازهای عبوری می تواند سبب جذب پروازها شود اما رفتارهای سیاسی حداقل در کوتاه مدت شرایط را از آنچه پیش بینی و برنامه ریزی شده تغییر می دهند.
ایران خدمات ناوبری هوایی کاملا استاندارد به هواپیماهای عبوری از فضای کشور ارائه می دهد
وی همین طور با تاکید بر امنیت و ایمنی قابل قبول مسیرهای هوایی ایران اظهار داشت: سازمان جهانی هواپیمایی با هدف همنوا سازی و توسعه متوازن صنعت هوانوردی غیر نظامی در مقوله امنیت و ایمنی در خدمات ناوبری هوایی رویه ها و سفارش های استانداردی را وضع می کند و کشورهای متعهد موظف می باشند که با پیاده سازی آنها سطح مورد قبولی از ایمنی و امنیت را در طول مسیرهای هوایی شان تامین کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز با تبعیت کامل از این استانداردها و سرمایه گذاری عظیم در بخش زیرساخت های عملیات هوانوردی از وضعیت مورد قبولی در سطح منطقه برخوردارست.
امیرمکری اشاره کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با ایجاد زیرساخت های مناسب ناوبری هوایی در سراسر کشور، خدمات ناوبری هوایی را با رعایت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپیماهای عبوری از فضای کشور ارائه می دهد و بطور کلی سرویس ناوبری هوایی توسط ایران و سایر کشورهای منطقه بر طبق قوانین ایکائو است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب