علم داده چگونه موجب رشد کسب وکارها می شود؟
شاپ: داده یکی از دارایی های باارزش کسب وکارهای امروزی است. بااین حال تا آن زمان که این داده ها به گزارش های تحلیلی و اطلاعات تبدیل نشوند، ارزش چندانی نخواهند داشت.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، متخصصان داده با تدوین اصول و چارچوب های مشخص، شاخه جدیدی از علم را تحت عنوان «علم داده» به وجود آورده اند. در علم داده منابع عظیمی از داده های خام و بدون ساختار، با هدف استخراج الگو برای پاسخ به یک مسئله مشخص، تحلیل و بررسی می شوند. هدف نهایی علم داده کمک به شناخت مشکل، حل آن و بهبود شرایط بوسیله داده های موجود است. از این علم در زمینه های مختلفی شامل پزشکی، بازی، سرگرمی، ارتباطات، مدیریت شهری، سیاست و بخش های مالی گرفته تا تجارت و کسب وکار استفاده می شود. علم داده چیست؟ برمبنای تعاریف، علم داده همچون علوم بین رشته ای است که از روش های علمی، فرایندها، الگوریتم ها و فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای استخراج اطلاعات تحلیلی از دل داده های ساختارمند و یا بدون ساختار استفاده می نماید. علوم آماری، مدل سازی های ریاضی و برنامه نویسی، از پیش نیازهای توسعه این علم به حساب می آیند. با ترکیب این علوم پایه با فناوری هایی مانند یادگیری ماشین می توان پیچیده ترین الگوهای نهفته در بدون ساختارترین داده ها را استخراج و برای حل مسائل اقدام نمود. در گذشته داده ها در مقادیر بسیار کمتر و عموماً بصورت ساختاریافته بودند. همین شرایط موجب می شد با ساده ترین ابزارها بتوان مبادرت به استخراج اطلاعات از داده ها و حل یک مسئله کرد. اما رشد تکنولوژی های دیجیتال روند تولید داده ها را تسریع کرده و الان هر سازمانی با انبوهی از داده که عمدتا داده های بدون ساختار و خام هستند سروکار دارد. همین مورد اهمیت علم داده را بسیار محسوس کرده است برای اینکه بدون داشتن دانش و تخصص به کارگیری این داده ها برای پاسخ به یک مسئله، نمی توان ارزش خاصی ایجاد کرد. حالا سازمان ها عمدتا برای خلق ارزش های جدید و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت خود، به سراغ علم داده و راهکارهای داده محور می روند.
کاربردهای علم داده به طورکلی هیچ محدودیتی در زمینه ای که مقرر است علم داده برای آن مورد استفاده قرار بگیرد وجود ندارد. تنها محدودیت برای اعمال تحلیل های داده محور آنست که مقدار کافی داده جهت بررسی وجود داشته باشد. برای اینکه چنانچه تحلیل مسئله برمبنای مجموعه محدودی از داده ها صورت گیرد، از جامعیت و اعتبار پاسخ کاهش می یابد. از علم داده برای ایجاد پاسخ های هوشمندانه برای مشکلاتی که در تمامی صنایع وجود دارد استفاده می شود. در هر صنعتی می توان داده های موجود را برای شناخت بهتر جامعه هدف، علایق، گرایش ها، نیازها و خواسته های مخاطبان به کار برد. سپس استراتژی و برنامه را به شکلی تغییر داد که شرایط فعلی به شرایط ایده آل نزدیک تر شود. علم داده قابلیت به کارگیری در زمینه های کلانی مانند سیاست، کشورداری، مدیریت شهری تا حوزه های تخصصی مانند حوزه های مالی، پزشکی و سلامت، سرگرمی، ارتباطات و … را دارد. اما باتوجه به پتانسیل های این شاخه در بهینه سازی شرایط و افزایش راندمان، کسب وکارها بیش از هر بخش دیگری از این حوزه استقبال می کنند. چگونگی بهبود کسب وکارها بوسیله علم داده مدیران کسب وکارها یکی از طرفداران پروپاقرص قدرت جادویی داده ها هستند و از آن برای مدیریت بهینه کسب وکارشان استفاده می نمایند. در مدیریت کسب وکارها می توان از علم داده برای شناخت درست معضل، تشخیص ریشه و علت آن و همین طور شناخت رویکرد بهینه برای پرداختن به موضوع و حل بحران ها کمک گرفت. با بهره گیری از علم داده و هوش مصنوعی، می توان پرسش های مشخصی تعریف کرد و با استخراج پارامترهای مرتبط از دل داده ها و بررسی آنها، راهکاری هوشمندانه برای آن مسئله پیدا کرد. ازآنجاکه به کمک داده ها می توان الگوهای و ترندهای موجود را شناسایی کرد و پیش بینی نسبتاً دقیقی از آینده داشت، پاسخ های مبتنی بر داده، کسب وکار را متحمل ریسک کمتری می کنند. برای اینکه در زمان تدوین استراتژُی و برنامه کسب وکار می توان ترکیبات مختلفی از هزینه ها، ریسک ها و فرصت ها را بررسی کرد و بهینه ترین حالت را برگزید. درحالی که در تصمیم گیری های سنتی، هیچ تضمینی بر کارآمدی راه حل اتخاذ شده وجود ندارد و همین مورد می تواند کسب وکار را متحمل هزینه های سنگینی کند. امروزه بزرگ ترین شرکت های دنیا برای تصمیم گیری درباره مسائل مهم سازمانشان از علم داده کمک می گیرند. گزارش های استخراج شده از دل داده ها کمک می کنند بتوان عارضه ها را به درستی شناسایی کرد و با پرداختن به آنها، صرفه جویی های چشمگیری در هزینه های سازمان ایجاد کرد. بهبود کسب وکارها بوسیله راهکارهای داده محور محدود به کاهش هزینه ها نیست؛ بلکه با بهره گیری از راهکارهای داده محور می توان شرایط و فرایندها را به شکلی تغییر داد که درآمد کسب وکار نیز افزایش یابد. تدوین استراتژی های سازمانی، ارزیابی کارایی فرایندها و بازده عملکرد کارکنان، کمک به طراحی محصولات و خدمات جدید، بهبود تجربه کاربری مشتری، طراحی برنامه های بازاریابی و تبلیغات از دیگر مواردی است که می توان برای انجام آنها از علم داده کمک گرفت. سازمان های داده محور می توانند به سرعت از رقبایشان پیشی بگیرند و سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کنند.
چگونه می توان کسب وکاری داده محور داشت؟ کار با داده ها مانند هر حوزه تخصصی دیگری، نیاز به داشتن دانش و تخصص دارد و برای آنکه بتوان تحلیل هایی جامع و قابل اعتماد استخراج کرد، باید از اصول علم داده کمک گرفت. شرکت سحاب با داشتن دانش و تجربه کار با داده ها و به پشتوانه چندین پروژه ای که در مقیاس بزرگ پیاده سازی کرده، آماده است تا به سازمان ها در ایجاد زیرساخت های لازم برای مدیریت بهینه داده ها کمک نماید. خدمات مشاوره ای، خدمات آموزشی و راهکارهای داده محور سحاب، از دیگر مواردی هستند که سازمان ها می توانند با بهره گیری از آنها، در راه تبدیل شدن به سازمانی داده محور و بهینه سازی سیستم های مدیریتی حرکت کنند. سحاب به شما کمک می نماید تا در زمان کوتاه تر و به نحوی بهینه تر بتوانید تحولات اساسی در سازمانتان ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت سحاب به آدرس www. sahab.ir مراجعه نموده.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب