جزییات طرح ساماندهی آموزش مربیان فنی و حرفه ای
مربیان فنی و حرفه ای بخوانند
معاون وزیر کار با تشریح جزئیات طرح ساماندهی آموزش مربیان فنی و حرفه ای از عزم جدی این سازمان برای ایجاد نهضت مهارت آموزی اطلاع داد و گزارشی از روند اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه نمود.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، غلامحسین حسینی نیا در یک نشست خبری از عزم جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ایجاد نهضت مهارت آموزی در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: ایجاد نهضت مهارت آموزی از اولویت های سازمان به حساب می آید به نحوی که هم آینده مشاغل و هم مشاغل آینده را زیر پوشش قرار بدهد چون که با تحولات سریع روز و تکنولوژی که درحال رخ دادن است، ضرورت گسترش و ترویج آموزشهای مهارتی بیشتر از پیش احساس می شود.
وی افزود: از زمان شروع دولت سیزدهم طرح های مختلفی را آغاز کردیم که یکی از محورهای اساسی کار و زمینه های اصلی فعالیت بحث مربیانی است که با داشتن دانش روز و طیف وسیعی از مهارت های مورد نیاز آمادگی عرضه آموزش برای جمعیت چند میلیون نفری سازمان آموزش فنی حرفه ای را داشته باشند.
حسینی نیا که در مراسم رونمایی از سامانه سام(ساماندهی آموزش مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای) سخن می گفت، افزود: به منظور ارتقاء شأن و منزلت حرفه ای، هویت بخشی و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفه ای و افزایش کارایی آموزش های مهارتی و اعتباربخشی به گواهینامه های مهارتی سازمان، طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را با صدور کد شناسایی مربیان تهیه و تدوین کرده ایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: وظیفه این سامانه شناسایی و آموزش مربیان به استعداد یکصد هزار نفر است. در حال حاضر ۵۰۰۰ مربی استخدامی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای داریم که با تمام توان و تلاش در حال کار هستند.
به قول وی الان حدود ۶۰۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد در حالیکه در دنیا تعداد این استانداردها ۹۵۰۰ مورد است و برآورد سازمان جهانی کار این است که با در نظرگیری مشاغل آینده تعداد استانداردها به ۱۷ هزار استاندارد خواهد رسید.
حسینی نیا از رونمایی ۲۱۳ استاندارد شایستگی در استان فارس اطلاع داد و امیدواری کرد: با عنایت به وجود ۶۰۰۰ استاندارد شایستگی ۳۰۰۰ استاندارد دیگر هم بزودی به این مجموعه اضافه شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲۰ هزار مربی در بخش خصوصی داریم که به شکل قراردادی و یا درون سازمانی با ما همکاری می کنند، اظهار داشت: مربیانی که در دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و... با ما همکاری می کنند می توانند در سامانه ثبت نام کنند و برای کسانی که مربی سازمان هستند، مراحل مصاحبه و آزمون آزمایشی حذف می شود. ما درصدد هستیم در چارچوب سامانه سام برای استاد مربی، مدعو داشته باشیم و بحث آموزشها، ارتقاء نوآوری و بروزرسانی را دنبال نماییم.
وی مربیان را از ارکان اصلی آموزش، پشتیبانی و مجری آموزش های مهارتی دانست که در جهت توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی ایفا می کنند و در توضیح جزئیات طرح اضافه کرد: با عنایت به توسعه و تحولات فناوری ها و مشاغل در عصر حاضر و تنوع نیازهای آموزشی بازار کار، صنایع و بنگاه های اقتصادی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با طیف گسترده ای از تقاضاهای جدید روبرو شده است که تأمین این تقاضاها نیازمند تدوین برنامه آموزشی و تدارک مولفه های اصلی برای عرضه خدمات آموزشی است و از مهم ترین آنها تأمین و تربیت مربیان دارای صلاحیت های حرفه ای است.
حسینی نیا اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این خصوص ضمن شناسایی و هویت بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقمندان به حرفه مربیگری، مربیان آموزش های مهارتی را سطح بندی می کند؛ به نحوی که هر مربی متناسب با توانمندی های تخصصی، حرفه ای و شایستگی های فردی و اجتماعی می تواند در یکی از سطوح مربی پایه، مربی سطح سه، ارشد مربی و استاد مربی قرار گیرد.
به قول معاون وزیر کار، مبنای سطح بندی بر مبنای سند حرفه ای مصوب سازمان است که در این سند طبقه بندی استانداردهای آموزشی سازمان بر مبنای خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از سطح بندی به هر مربی کد شناسایی یا آیدی اختصاص داده می شود که این کد کاربری به شکل الکترونیکی یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای جهت شناسایی سطح بندی، بهره مندی از خدمات و مزایای مد نظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر می شود.
آنطور که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفته، دارندگان این کد می توانند در صورت نیاز در همه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان شامل دولتی و غیردولتی بر مبنای قوانین و مقررات به کار گرفته شوند و با صدور کد شناسایی مربیان بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچه برای درج مشخصات فردی و قابلیت های حرفه ای مربیان ایجاد می شود تا مجریان آموزش و بنگاه های اقتصادی، صنوف و صنایع بتوانند از این اطلاعات در اجرای مطلوب در دوره های آموزش مهارتی بهره برداری کنند.
معاون وزیر کار تصریح کرد: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حق التدریس، تابع قانون کار، قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه های آزاد، استادکاران، کارشناسان و صاحب نظران صنایع و صنوف می شود که تمایل دارند صلاحیت های آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی دریافت نمایند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مذکور به ایجاد وحدت رویه در شناسایی، سطح بندی و انتخاب مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد، ساماندهی مربیان بر مبنای قابلیت های تخصصی و حرفه ای با ایجاد بانک اطلاعات مربیان، پاسخگویی به نیازهای جدید بنگاه های اقتصادی با معرفی ظرفیت های متنوع مربیگری، استقرار و توسعه نظام شایستگی مربیان، افزایش انگیزه شرکت در دوره های آموزشی و ارتقاء توانمندی های علمی و مهارتی مربیان و ساماندهی دوره های آموزشی مرکز تربیت مربی متناسب با مسیر ارتقای حرفه ای حرفه ای مربیان خواهد شد.
وی افزود: ثبت نام مربیان از راه سامانه سام (ساماندهی مربیان آموزش فنی وحرفه ای) به نشانی https: //itcsam.ir/home/branch/۱ صورت می پذیرد که توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای همینطور از تداوم اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی امسال اطلاع داد و در عین حال گزارشی از اجرای این طرح پارسال عرضه کرد.
وی گفت از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۵۰ هزار نفر از خدمات آموزشی در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی بهره مند شدند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به لحاظ مأموریت، ساختار و اهداف بیشترین تطابق را با مفاد طرح مذکور و مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سالهای اخیر را به عهده داشته است. سایر دستگاه ها نظیر وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی هم همکاری لازم را در اجرای این طرح داشتند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مهم ترین اهداف این طرح را آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و بازار کار، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت عنوان نمود.
به قول حسینی نیا، تعداد مهارت آموزان در محیط کار واقعی پارسال به میزان ۶۱۲۰۰ نفر مهارت آموز به میزان ۲۹ هزار و ۴۴۶ واحد پذیرنده بوده است که از این تعداد ۹۰ درصد را زنان و ۹۱ درصد را مردان تشکیل می دهند؛همچنین بر مبنای هرم سنی ۴۳ درصد شرکت کنندگان در گروه کارجویان جوان از ۲۱ تا ۳۰ سال و در مقطع تحصیلی دیپلم بوده اند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تصریح کرد: بر مبنای رهگیری های صورت گرفته از مهارت آموختگان این طرح بیشتر از ۸۰ درصد مهارت آموختگان جذب بازار کار شدند.
علی حسین شهریور -معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای - هم در این مراسم از شرکت تیم مهارت آموزان ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت اطلاع داد و اظهار داشت: این دوره از مسابقات ۲۰ تا ۲۵ مهر سال ۱۴۰۱ در شانگ های چین برگزار می گردد.
وی از رشد ۳۰ درصدی رشته های این دوره اطلاع داد و اظهار داشت: در این دوره رشد ۳۰ درصدی تعداد رشته های مسابقات ملی مهارت در مقایسه با دوره قبل را شاهد می باشیم، رشته های فناوری خودرو های ریلی، پذیرش هتل، خدمات رستوران داری، آرایشگری مردانه، هنر بازی های سه بعدی کامپیوتری، نانوایی نان های حجیم، ساخت و ساز خشک و گچ کاری و نگهداری و تعمیر هواپیما برای نخستین بار در مسابقات ملی مهارت برگزار خواهند شد.
به گفته شهریور در ۱۰ دوره از مسابقات جهانی مهارت، تیم های ایرانی شرکت کرده اند که ۱۴۹ نفر اعزام شده اند.
وی از آغاز ثبت نام بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت اطلاع داد و اظهار داشت: این دوره از مسابقات در ۴۳ رشته و ۶ گروه تخصصی با همکاری و مشارکت نهادهای آموزشی، شرکای بخش دولتی و خصوصی برگزار می گردد.
به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش و فنی آموزش فنی و حرفه ای، مرحله شهرستانی این دوره از رقابت ها در هفته اول مرداد، همزمان با هفته مهارت، مرحله استانی در هفته آخر شهریورماه و مرحله کشوری به میزبانی ۶ استان در نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می گردد.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، ثبت نام این دوره مسابقات از ۱۷ اردیبهشت ماه شروع شده و تا ۱۷ تیر ماه از راه سایت به نشانی www.worldskills.ir ادامه خواهد یافت.
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب