استفاده از توربین های کلاس F در توسعه نیروگاهی اجتناب ناپذیر است
شاپ: باتوجه به محدودیت های منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه مبنی بر این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری صورت گیرد.
محمد نصیری - دبیر همایش کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه باتوجه به جدید بودن ناوگان توربین های کلاس F در کشور و چالش هایی که در تولید این واحدها وجود دارد، در انجمن صنفی نیروگاه ها تصمیم بر این شد که تمرکز همایش امسال توربین های گازی بر این مساله باشد؛ چه این که مزیت مهم این ماشین ها راندمان بیشتر است، اظهار داشت: طبیعتا لازم است برای حفظ آمادگی آنها تمهیدات کافی اندیشیده شود؛ این همایش فرصتی است برای بهره برداران و تامین کنندگان در رابطه با این توربین ها که با تقویت ارتباطات و شبکه سازی، هم افزایی داشته باشند.
وی با اعلان اینکه در مورد آینده توربین های کلاس F در کشور، باید گفت باتوجه به ناترازی های موجود در بخش انرژی، افزایش میانگین راندمان نیروگاه های حرارتی اهمیت مضاعف پیدا کرده است، اظهار داشت: به عنوان یک مثال ساده، وقتی شما از یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F یک مگاوات ساعت برق تولید کنید، حدود ۱۷۳ متر مکعب گاز نیاز است، در صورتیکه همین برق با نیروگاه راندمان ۳۰ درصد بالاتر از ۳۳۰ مترمکعب گاز نیاز دارد، یعنی حدود دو برابر؛ توجه کنید به جز منظر اقتصادی و ناترازی، تفاوت موضوع از نظر آلایندگی زیست محیطی هم چقدر قابل توجه است.
رییس نیروگاه فولاد مبارکه اشاره کرد: بااینکه در دنیا و بتازگی کشور ما با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر استراتژی اصلی سیاستگذاران انرژی شده، لیکن به سبب مشکل تجدیدپذیرها در موضوع پایداری، همچنان رهایی از سیستم های حرارتی دور از دسترس بنظر می رسد و توسعه و بازتوانی نیروگاههای حرارتی ضروریست.
وی افزود: بدیهی است در این شرایط باتوجه به محدودیت های منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه مبنی بر این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری صورت گیرد.
نصیری درباب چالش های مهم بهره برداری از توربین های کلاس F اظهار داشت: چالش های مهم فعلی بهره برداری از نظر فنی تامین قطعات و خدمات مورد نیاز و بومی سازی آنها جهت افزایش تاب آوری در وضعیت فعلی است؛ البته این حرکت در سازندگان داخلی شروع شده و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی دراین خصوص بشنویم ولی به واقع تنوع قطعات و پیچیدگی تکنیکی این سیستم ها از دشواری های این هدف است.
وی ادامه داد: همین طور مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور که بر کلیت صنعت تولید برق سایه انداخته است این نیروگاه ها را هم بی نصیب نگذاشته، از طرفی تامین پایدار سوخت و مشخصا سوخت گاز باتوجه به حساسیت این سیستم ها به کیفیت سوخت مایع، کمک بزرگی به حفظ سلامت آنها خواهد بود.
رییس نیروگاه فولاد مبارکه اشاره کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید برق از بدو راه اندازی کارخانه با واحدهای بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی بوده که بعدا با اضافه شدن یک واحد گازی در سال ۱۳۸۲ به ۳۰۰ مگاوات رسید؛ توسعه ظرفیت نیروگاهی از برنامه های شرکت در دهه ۹۰ با رویکرد تضمین تامین برق بود که درنظر گفتن افق تامین گاز و قیمت های حامل های انرژی، شاخص راندمان را در انتخاب نوع توربین پررنگ تر کرد و نهایتاً منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی با شرکت مپنا شد.
وی افزود: این نیروگاه یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو توربین گاز ۳۰۷ مگاواتی زیمنس و یک واحد ۳۰۰ مگاواتی بخار است؛ پروژه از سریعترین پروژه های نیروگاهی کشور بوده و دو توربین گازی مذکور در خرداد و تیرماه سال جاری در سرویس قرار گرفتند.
نصیری با اعلان اینکه تولید این دو توربین نقش برجسته ی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت، اظهار داشت: کارهای بخش بخار پروژه نیز در دست اقدام است و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری کامل برسد.
وی ادامه داد: امسال چون نخستین همایش کلاس اف برگزار می گردد امیدواریم آخرین توانمندی های داخلی در رابطه با این تکنولوژی ارائه شوند و حداکثر هم افزایی در این حیطه انجام شود؛ همین طور با طرح حساسیت ها و چالش های موجود منجر به شفاف تر شدن مشکلات و چالش های این ناوگان شود تا در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های کلان درنظر گرفته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب