انتشار گزارش نهایی همجواری دو هواپیمای پاكستانی در آسمان ایران
اشتباه خلبان پاکستانی عامل حادثه بود
شاپ: مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارسال گزارش نهایی بررسی حادثه همجواری دو پرواز شرکت هواپیمایی پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان آگاهی داد.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، یکشنبه دوم مرداد ماه دو فروند هواپیمای مسافربری پاکستانی در آسمان ایران در آستانه برخورد با یکدیگر قرار داشتند. پاکستان، علت این حادثه را «خطای انسانی» مسئولان کنترل هوایی ایران اعلام نمود. بگفته مقام های پاکستان، این هواپیما که به مقصد پیشاور در آسمان ایران درحال حرکت بود، به هنگام کم کردن ارتفاع، در نزدیکی هواپیمای پاکستانی دیگری قرار گرفت که همان زمان به مقصد دبی حرکت می کرد. آنها ادعا می کنند این حادثه زمانی رخ داد که مسئولان کنترل ترافیک هوایی ایران، بطور ناگهانی کریدور هوایی یکی از هواپیماهای پاکستانی را تغییر دادند و ارتفاع آنرا کم کردند.
حسن رضایی فر در این زمینه اظهارکرد: حادثه جدی ما بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی به شماره ۲۱۱ در راه پنجاب پاکستان به شهر دبی امارات و پرواز شماره ۲۸۶ این شرکت در راه دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت ۰۵: ۲۳ بوقت محلی روز یکشنبه ۰۲/۰۵/۱۴۰۱ در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس به وقوع پیوسته است.
وی اضافه کرد: بعد از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همین طور گزارش خلبانان پرواز، بررسی های لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره ۲۱۱ در ارتفاع ۳۶ هزار پایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.
رضایی فر افزود: کنترلر به ایشان اعلام نموده که آماده کاهش ارتفاع برای ۲۰ هزارپایی در موقعیت ۲۰ مایلی پیش از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این مساله توسط خلبان به اشتباه فهمیده شده و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، آغاز به کاهش ارتفاع می کند.
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به شماره ۲۸۶ که در ارتفاع ۳۵ هزارپایی درحال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام و نسبت به کاهش ارتفاع (دستور دستگاه هشداردهنده) بمنظور جلوگیری از برخورد اقدام و دو پرواز به سلامت از روی همدیگر عبور می کنند.
وی اشاره کرد: طبق استانداردهای بین المللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه ۱۰۰۰ پا تعریف شده که در این حادثه به ۷۰۰ پا کم شده است.
رضایی فر در آخر اظهار داشت: اظهارنظر درباب نتیجه همجواری از طرف سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی در رسانه بی بی سی، پیش از بررسی مدارک امری غیر حرفه ای بوده که می تواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب