خودروسازان قطعه را گران می خرند
به گزارش شاپ، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از 60 درصد است اما در خودرو های داخلی این سهم به 85 درصد می رسد.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفتگویی با صدا و سیما اظهار داشت: خودروسازان بزرگ قطعات را گران تر از نرخ واقعی خریداری می کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودرو های داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تامین قطعات اختصاص می یابد. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودرو های داخلی این سهم به ۸۵ درصد می رسد.
وی افزود: این گرانفروشی قطعات، ریشه های متفاوتی دارد. نخست این که رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی موجب تعارض منافع می شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا برمبنای مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.
توکلی اضافه کرد: اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می کنند و هر کدام از آنها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی رسیم و قیمت قطعه بالا می رود.
وی اظهار داشت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ بطور نمونه خودرو های تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آنها از چندین تامین کننده متفاوت خریداری می شود؛ همه این محصولات را می توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تامین کننده برای تولید قطعات آنها بهره برد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.
منبع: shaap.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب