همه چیز در رابطه با پنجره ای که به هوشمندی دولت منجر گردید
به گزارش شاپ، هدف از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استانداردسازی فعالیتهای دولت و حرکت به سمت معماری سرویس گرا و خدمت محور عنوان شده است؛ به عبارتی وقتی خدمات استاندارد می شود، نخستین نکته شفافیت در اطلاع رسانی و تسهیل دسترسی به خدمات است یعنی مردم مسیر دسترسی و دریافت خدمات مورد نیازشان را شناسایی می کنند؛ براساس اعلام تابحال نزدیک به ۱۲ درصد عرضه خدمات دولت یعنی حدود ۵۰۰ خدمت، هوشمند شده است.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سال های گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
تحقق دولت هوشمند و ایجاد یک پنجره واحد برای عرضه خدمات الکترونیکی یکی از وعده هایی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ ارائه نمود. چونکه عقب ماندگی هایی در این حوزه وجود داشت و نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از نظر کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داشتیم که ضرورت ارتقاء این شاخص بیشتر از پیش احساس می شد.
هدف از این طرح استانداردسازی فعالیتهای دولت و حرکت به سمت معماری سرویس گرا و خدمت محور عنوان شد؛ وقتی خدمات استاندارد می شود نخستین نکته ای که اتفاق می افتد اینست که شفافیت در اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات صورت می گیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر دریافت خدمات را شناسایی می کنند و همینطور دسترسی به خدمات الکترونیک هم حاصل می شود.
بر این اساس، درگاه ملی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین ویرایش ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال های دریافت خدمت و این که برای دریافت خدمت به کجا رجوع کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه ی خدمت را می توانند در این پرتال ملی دریافت نمایند.
سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیاده سازی و نگهداری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است. کاربران می توانند از راه آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت نام کنند. بعد از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال می شود.
اگرچه همزمان با افتتاح دولت سیزدهم طرح هوشمندسازی خدمات مورد توجه قرار گرفت و سازمان های خیلی از جمله گمرک و تأمین اجتماعی به این پنجره متصل شدند؛ اما در سال ۱۴۰۲ این هدف مهم به صورت جدی دنبال شد بگونه ای که تکلیفی همچون عرضه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاه ها به صورت تمام الکترونیک از راه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود. طبق این دستور همه دستگاه ها باید تا پایان آبان ماه انجام و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خویش را با دستگاههای دیگر به صورت تمام الکترونیکی انجام می دادند.
با نزدیک شدن به پایان سال و اعلام رسمی مسؤلان، بیشتر از ۴۰۰۰ خدمت از راه این پنجره عرضه و تعداد کاربران از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد و میزان اتصال دستگاههای اجرایی به درگاه گفته شده به ۹۸ درصد رسید. طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات هم اکنون همه دستگاه ها به پنجره خدمات دولت هوشمند آمده اند و بیشتر از ۷۰ درصد خدمات دولت از راه این پنجره صورت می گیرد.
وی گفته است به دنبال هوشمندسازی هم هستند، یعنی اصلا مداخله انسانی در کار نباشد، نه این که بعد از ثبت درخواست در سامانه از افراد بخواهند رجوع حضوری داشته باشند. دنبال این هستند که هم رجوع حضوری حذف شود و هم گرفتن مدرک از افراد حذف شود، چون امکان بروز فساد و جعل در این مراحل وجود دارد و همه خدمات در هر ساعت از شبانه روز داده شود. این تعریف خدمات هوشمند است.
زارع پور تاکید کرد: نزدیک به ۱۲ درصد عرضه خدمات دولت یعنی حدود ۵۰۰ خدمت، هوشمند شده است و دنبال این هستیم که این خدمات را سال جاری دو برابر نماییم. در برنامه هفتم توسعه هم آمده است تا پایان این برنامه همه خدمات باید هوشمند شود یعنی این تکلیف را برای خودمان بوجود آورده ایم تا همه زمینه های فساد اداری از بین برود.
البته وی پیش از این گفته بود سال جاری مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهند کرد و سال قبل ۷۰ درصد خدمات دولت از راه پنجره داده می شد و ۱۲ درصد از آن هوشمند بوده و تلاش می شود سال جاری این میزان به ۳۰ درصد برسد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب